Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x

Ponad 2 000 osób wzięło udział w blisko 20 wydarzeniach 11. edycji Nostalgia Festival Poznań. Serdecznie dziękujemy słuchaczom i widzom festiwalu za obecność oraz docenienie artystów, z którymi spotkaliśmy się w przestrzeniach kościoła i galerii oo. Jezuitów.

Wydarzenia festiwalu przyciągnęły słuchaczy i widzów z Poznania oraz całej Polski. W tym roku nostalgiczna publiczność jako pierwsza wysłuchała jednego wieczoru wszystkich utworów z najnowszej płyty „Pianohooligana”, uczestniczyła w wyjątkowym – i zorganizowanym przez nas po raz pierwszy – całodziennym maratonie z muzyką Gii Kanczelego, filmem, rozmową i posiłkiem oraz usłyszała polskie kolędy zaśpiewane w języku arabskim przez Barbarę Kingę Majewską i zagrane przez Marcina Maseckiego.

Festiwal rozpoczęliśmy 23 listopada koncertem Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana”, który po raz pierwszy w całości zagrał utwory ze swojej najnowszej płyty 24 Preludes and Improvisations. Zobacz zdjęcia z koncertu.

Słuchając początku 24 preludiów i improwizacji w wykonaniu Piotra Orzechowskiego, od razu wiadomym stało się, że artysta nie odżegnuje się od tradycji, a bardzo dogłębnie analizuje, bierze z niej to, co mu najbliższe, przekształca, improwizuje i ironizuje. Puszcza do nas oko, robi w balona, grając motywy, które mogłyby znaleźć się w DWK Bacha, by później zrobić z nich rytmiczny beat, którego nie powstydziłby się Daft Punk. Noga tupie, ciało się buja, ale to kolejna zmyłka, wracamy do tonacji, wracamy do konwencjipisze Aleksandra Kujawiak na stronie kultura.poznan.pl.

Siedemnastogodzinny program wypełnił drugi dzień festiwalu. Od godzin porannych do północy w murach Kościoła oo. Jezuitów wysłuchaliśmy czterech koncertów Orkiestry Collegium F pod batutą Marcina Sompolińskiego, która zagrała cykl „modlitw” Gii Kanczelego Życie bez Bożego Narodzenia. W przerwach zaprosiliśmy publiczność, gości i artystów do wspólnych posiłków, uczestnictwa w spotkaniach, rozmów. Zobacz zdjęcia z drugiego dnia festiwalu.

– „Oj maluśki, maluśki...”, „Przybieżeli do Betlejem”, „Dzisiaj w Betlejem”, „Wśród nocnej ciszy”, „Bóg się rodzi”, „Gdy się Chrystus rodzi” – wykonania tych sześciu najsłynniejszych w polskiej tradycji kolęd podjęli się Masecki i Majewska. Zamiast lukru, dali nam inną wersję historii napisaną w moll, zaśpiewaną dialektem z okolic Aleppo. Wszyscy znamy te teksty na pamięć, nawet jeśli zaśpiewane są w innym, drażniącym nasze sumienie języku. Tylko czy je rozumiemy? „Pokój niesie ludziom wszem”; „On osłodzi wasze troski”; „ubodzy, Was to spotkało”. W czasie koncertu panowała zupełna cisza – recenzuje Aleksandra Kujawiak w tekście Narodzenie dzieje się dziś.

Nostalgię zakończyła premiera płyty Barbary Kingi Majewskiej i Marcina Maseckiego „Taratil 'id al-milad” – wyjątkowych kolęd w języku arabskim. Zobacz zdjęcia z koncertu.

Posłuchaj rozmowy Martyny Nicińskiej z Barbarą Kingą Majewską i Marcinem Maseckim w audycji portalu kulturaupodstaw.pl: Zamieniam się w słuch.

Płyta Barbary Kingi Majewskiej i Marcina Maseckiego „Taratil 'id al-milad” jest koprodukcją wytwórni Bołt Records i Fundacji Malta. Album można kupić w siedzibie Fundacji Malta oraz na stronie internetowej festiwalu Nostalgia www.nostalgiafestival.pl.

Pomiędzy koncertami zaprosiliśmy wszystkich na filmy i spotkania w Galerii u Jezuitów. Twórczy dialog dwóch zakonników – jezuity Wacława Oszajcy i dominikanina Tomasza Dostatniego można zobaczyć na festiwalowym kanale YouTube . Zachęcamy do obejrzenia także fragmentów słuchowiska Biblia Audio w wykonaniu Jerzego treli i Miłogosta Reczka czy spotkania z Mariuszem Grzegorzkiem, Michałem Merczyńskim, które prowadziła Dorota Kozińska.

– Miałam pewne oczekiwania dotyczące mistycznego i transcendentnego charakteru muzyki na festiwalu i wydarzeń, które były w programie. Teraz widzę, że ważne jest też wspólne spędzanie czasu, słuchanie, rozmawianie po koncertach i spotkaniach. To nie jest rozrywka i spędzanie czasu dla przyjemności. To jest ważny element na drodze rozwoju osobistego – Zofia Ziarko, uczestniczka festiwalu.