Ponad 2 000 osób wzięło udział w blisko 20 wydarzeniach 11. edycji Nostalgia Festival Poznań. Serdecznie dziękujemy słuchaczom i widzom festiwalu za obecność oraz docenienie artystów, z którymi spotkaliśmy się w przestrzeniach kościoła i galerii oo. Jezuitów.
Wydarzenia festiwalu przyciągnęły słuchaczy i widzów z Poznania oraz całej Polski. W tym roku nostalgiczna publiczność jako pierwsza wysłuchała jednego wieczoru wszystkich utworów z najnowszej płyty „Pianohooligana”, uczestniczyła w wyjątkowym – i zorganizowanym przez nas po raz pierwszy – całodziennym maratonie z muzyką Gii Kanczelego, filmem, rozmową i posiłkiem oraz usłyszała polskie kolędy zaśpiewane w języku arabskim przez Barbarę Kingę Majewską i zagrane przez Marcina Maseckiego.
Festiwal rozpoczęliśmy 23 listopada koncertem Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana”, który po raz pierwszy w całości zagrał utwory ze swojej najnowszej płyty 24 Preludes and Improvisations. Zobacz zdjęcia z koncertu.
– Słuchając początku 24 preludiów i improwizacji w wykonaniu Piotra Orzechowskiego, od razu wiadomym stało się, że artysta nie odżegnuje się od tradycji, a bardzo dogłębnie analizuje, bierze z niej to, co mu najbliższe, przekształca, improwizuje i ironizuje. Puszcza do nas oko, robi w balona, grając motywy, które mogłyby znaleźć się w DWK Bacha, by później zrobić z nich rytmiczny beat, którego nie powstydziłby się Daft Punk. Noga tupie, ciało się buja, ale to kolejna zmyłka, wracamy do tonacji, wracamy do konwencji – pisze Aleksandra Kujawiak na stronie kultura.poznan.pl.
Siedemnastogodzinny program wypełnił drugi dzień festiwalu. Od godzin porannych do północy w murach Kościoła oo. Jezuitów wysłuchaliśmy czterech koncertów Orkiestry Collegium F pod batutą Marcina Sompolińskiego, która zagrała cykl „modlitw” Gii Kanczelego Życie bez Bożego Narodzenia. W przerwach zaprosiliśmy publiczność, gości i artystów do wspólnych posiłków, uczestnictwa w spotkaniach, rozmów. Zobacz zdjęcia z drugiego dnia festiwalu.
– „Oj maluśki, maluśki...”, „Przybieżeli do Betlejem”, „Dzisiaj w Betlejem”, „Wśród nocnej ciszy”, „Bóg się rodzi”, „Gdy się Chrystus rodzi” – wykonania tych sześciu najsłynniejszych w polskiej tradycji kolęd podjęli się Masecki i Majewska. Zamiast lukru, dali nam inną wersję historii – napisaną w moll, zaśpiewaną dialektem z okolic Aleppo. Wszyscy znamy te teksty na pamięć, nawet jeśli zaśpiewane są w innym, drażniącym nasze sumienie języku. Tylko czy je rozumiemy? „Pokój niesie ludziom wszem”; „On osłodzi wasze troski”; „ubodzy, Was to spotkało”. W czasie koncertu panowała zupełna cisza – recenzuje Aleksandra Kujawiak w tekście Narodzenie dzieje się dziś.
Nostalgię zakończyła premiera płyty Barbary Kingi Majewskiej i Marcina Maseckiego „Taratil 'id al-milad” – wyjątkowych kolęd w języku arabskim. Zobacz zdjęcia z koncertu.
Posłuchaj rozmowy Martyny Nicińskiej z Barbarą Kingą Majewską i Marcinem Maseckim w audycji portalu kulturaupodstaw.pl: Zamieniam się w słuch.
Płyta Barbary Kingi Majewskiej i Marcina Maseckiego „Taratil 'id al-milad” jest koprodukcją wytwórni Bołt Records i Fundacji Malta. Album można kupić w siedzibie Fundacji Malta oraz na stronie internetowej festiwalu Nostalgia www.nostalgiafestival.pl.
Pomiędzy koncertami zaprosiliśmy wszystkich na filmy i spotkania w Galerii u Jezuitów. Twórczy dialog dwóch zakonników – jezuity Wacława Oszajcy i dominikanina Tomasza Dostatniego można zobaczyć na festiwalowym kanale YouTube . Zachęcamy do obejrzenia także fragmentów słuchowiska Biblia Audio w wykonaniu Jerzego treli i Miłogosta Reczka czy spotkania z Mariuszem Grzegorzkiem, Michałem Merczyńskim, które prowadziła Dorota Kozińska.
– Miałam pewne oczekiwania dotyczące mistycznego i transcendentnego charakteru muzyki na festiwalu i wydarzeń, które były w programie. Teraz widzę, że ważne jest też wspólne spędzanie czasu, słuchanie, rozmawianie po koncertach i spotkaniach. To nie jest rozrywka i spędzanie czasu dla przyjemności. To jest ważny element na drodze rozwoju osobistego – Zofia Ziarko, uczestniczka festiwalu.